plumrose

button

In ThE NaMe oF ALLAH.......

salam syg buat semua.....
terimbas kenangan di suatu tmpat...di bumi ALLAH.....emm...mse dlu2...suka gelar tmpat tu sbagi dreamland...emm..dlu yela...g ngan family....sukela...sape xsuka kan...hehehe....kdg2...klu nak wat janji atau minta ganjaran...kena gi pasar mlm...hehe..ntah pape...tapi di bumi uia ni....perasaan tu da smakin berkurng...atau aku sndri merindui kenangan bersama kluarga....???swktu di bln ramadhan..eikk...bln ni la...aku melangkahkn kaki ketaman jual beli yg dilewati hamba2Nya yg lemah dan kuat iman...iaitu...bazar ramadhan...mse bru je blik dr kelas foundation for islamic economics...seorg diri...seperti biasa...aku mengerling nipis kearah taman itu....aku berbelah bagi....hatiku mengatakan 'mampukah aku mngharungi sardin2 manusia dlm tu seorg dri..??'tapi perutku mengatakan...'NASI AYAMMM....!!!' tapi hatiku menidakkan lg...dimana ku kira..org yg mengunjungi tmpat itui...lbh byk mengundang maksiat...kononnya...cuci mata=zina mata...alahai.....hati dan perut...bermonolog dlm dewan parlimen 'aisyah'...LALU AKALKU MEMINTAS KEDUA2 HATI DAN PERUT UMPAMA FORMULA 1!!!.....'ah...aku nak beli mknn je...tekadkan niat...insyALLAh..aku dpt menghindari maksiat...nak g beli nasi ayam je...'..kemudian..aku pun mengorak langah...kiri kanan..kiri kanan...kiri kanan...ya...aku kan seorg mujahidah...harus cekal mnghadapinya....DUSP..!!!! umpama badak masuk ke lumpur...eeeiiikkkk...hatku tibe2 jadi xkeruan bila sahja aku melangkah masuk...SEMPIT.....llaki prmpn???ah...usah katakan lagi....sudah tentu malaikat Atid sdg busy mencatatkan buku2 amalan hamba2Nya ketika itu...tapi nasi ayam tetap membuatkan aku membulatkan smgt bmujahadahku..langkah ku smakin cepat...xsnggup untuk lebihlama dlm pertempuran itu...mataku melirik kearah meja2 jualan...@di manala nasi ayam tu..'bisik hatiku...sedang mataku asyik memerhati...tibe2....ah....lengan yg gebu...dup2...aku bermonolog...siapa...milik seorg gadis......baju lengn pendek??/di bumi uia???astagfirullahalazim........maksiat ada dimana2....aku xmengenali gadis itu...tapi dia adalah saudaraku........sdg asyik benakku mengeluarkan pelbagai andaian...tibe2...aku melihat tgn hitam besa...melingakari tgn gadis itu dr blkg..
masyaaLLAH..terlintas di benakku ketika itu..(maaf ana xingat hadithnya)..
tapi seolah2 berbunyi..lebih baik kepala llaki itu ditusuk besi dari dia menyentuh wanita bukan muhrimnya..astaghfirullah...sdah pasti lbh berat azabMu...lalu ku lihat gadis itu....tersengih2 umpama kerang BUSUK...AHHH.....wahai gadis...dimana maruahmu??????kau biarkan llaki XBERMARUAH itu menyentuh dirimu????knp???LALU KNP KAU TERSENYUM...MELIHAT DIRIMU DIPERLAKUKAN BEGITU???xmalukah kau pada ALLAH yg menciptakan mu....pd mak ayah yg membesarkanmu????tdak........semoga aku dan zuriatku dijauhkan dr bnda sbgi...amin....ya ALLAh...ampunilah dosa hambamu....aku ini seorg khalifah...tapi aku xmampu melakukan apa2....ya ALLAh...slmatkanlah diriku dari azab pedih api nerakamu....lalu..aku teringat pada
surah at-Taubah..'berangkatlah kamu untuk berjuang dalam keadaan ringan mahupun berat....'
ahhh....aku xmampu....ampunilah hambamu......kurasakan wajah ku panas.....padahal cuaca ketika itu mendung...selesai shja aku memenuhi hajat perutku...(beli mknnla..)
aku pun keluar dari medan itu melalui jln tepi.....
hatiku bermonolog...barulah aku fhm..knp kakak ku xbrape suka pergi pasar malm..kdg2 aku yg terlalu memaksa...ya...maafkan adikmu...barulah aku fahm...kembara kali ini byk mengajarku erti ketabahan dlm perjuangan..dan keberaniaan...lalu mengingatkan aku pd seorg teman dihargai...'aisyah..jadilah seperti ikan tawar..yg tetap tawar rasanya wlwpun berada dlm lautan yg masin...isyALLAh...smoga aku dpt menjadi seprti srikandi aisyah..wlwpun hnya sekejap,..tapi mengajarku untuk bertempur....ketika seorg diri...ya...beramai2 itu lebih baik..tapi..sbagi persediaan......untuk menghadapi rintangan...smoga aku lebih tabah menghadapi dugaanMu dimmasa akan dtg...smoga aku mampu manjadi mujahadah militan...tabah pd dugaan.....amin ya RABb..stakat ini shja lakaran kali ini...
slagi ajal xmenjemput ke pergi...smoga bertemu lag di lain kisah..
amin...
wslm...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: